Bo Haglund — Piirustuksia, maalauksia ja sarjakuvia - Teckningar, målningar och serier - Drawings, Paintings and Comics
Enroth, Petteri; Heino, Rauli; Mononen, SiniTuotetiedot
Nimeke: | Bo Haglund — Piirustuksia, maalauksia ja sarjakuvia - Teckningar, målningar och serier - Drawings, Paintings and Comics | ||
Tekijät: | Enroth, Petteri (Kirjoittaja) Heino, Rauli (Kirjoittaja) Mononen, Sini (Kirjoittaja) |
||
Tuotetunnus: | 9789527441435 | ||
Tuotemuoto: | Kovakantinen kirja | ||
Saatavuus: | Toimitusaika 1-3 arkipäivää | ||
Ilmestymispäivä: | 14.4.2023 | ||
Hinta: | 42,00 € (38,18 € alv 0 %) | ||
|
|||
Kustantaja: | Kustannusosakeyhtiö Parvs |
Painos: | 2023 |
Julkaisuvuosi: | 2023 |
Kieli: | englanti, ruotsi, suomi |
Sivumäärä: | 167 |
Tuoteryhmät: | Kuvataide Etusivu Muut aiheet |
Kirjastoluokka: | 70 TAIDE. TAIDEHISTORIA |
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: | kuvataiteilijat, maalaustaide, piirustustaide, sarjakuvataide, nykytaide |
Avainsanat: | taide, nykytaide, piirustustaide, sarjakuva |
Sarjakuvataidetta, graafista suunnittelua ja näyttämötaidetta kuvataiteeseen yhdistävä Bo Haglund (s. 1963) aloitti uransa 1980-luvulla lavastajana teatteri- ja elokuvaproduktioissa. Myös tekstiilisuunnittelua Marimekolle tehnyt ja Ny Tid -lehdelle pilapiirustuksia laatinut Haglund siirtyi myöhemmin lavastuksen ja graafisen suunnittelun maailmasta sarjakuvan kautta kuvataiteeseen. Haglundin monipuolinen tausta näkyy hänen teoksissaan, joissa yhdistyvät hahmojen moniulotteinen tunnemaisema, tarinallisuus, nykymaailman havainnointi ja yksityiskohdiltaan elävä ilmaisu. Visuaaliselta kieleltään kutsuvien ja avoimen lähestyttävien teosten lähtökohtina voivat olla sosiaalisen median esitysluonne, taidehistoriaa kommentoiva sarjakuva tai pohjoismainen melankolia. Haglundin uusimmissa töissä nähdään näyttämömäisiin ympäristöihin ja kasvillisuuden sekaan piiloutuneita ihmishahmoja, jotka saattavat olla paossa, välitilassa, tarkkailijoita tai vain hämmentyneitä. Kirjassa käydään dialogia Haglundin viimeaikaisen tuotannon ja monipuolisen taiteilijauran kanssa.
Bo Haglund (f. 1963) skapar bildkonst med inslag av seriekonst, grafisk design och scenkonst. Han inledde sin karriär som teater- och filmscenograf på 1980-talet, och har senare också formgett textilier för Marimekko och gjort skämtteckningar för tidningen Ny Tid. Serietecknandet ledde honom från scenografin och den grafiska formgivningen till bildkonsten. Haglunds mångsidiga bakgrund syns i hans verk som förenar gestalternas nyanserade känslolandskap med berättelser, observationer av samtiden och ett uttryck med levande detaljer. Utgångspunkten för de lättillgängliga och visuellt lockande verken kan till exempel vara likheten mellan teaterscener och sociala medier, nordisk melankoli eller serieteckningar som kommenterar konsthistorien. I Haglunds senaste verk gömmer sig människogestalterna bland växtligheten i de scenliknande miljöerna. De kan vara på flykt, mellan olika platser, betraktare eller bara förvirrade. I boken förs en dialog med Haglunds senaste produktion och mångsidiga konstnärskarriär.
Bo Haglund (b. 1963) weaves together comics, graphic design and set design in his artistic practice. He started out as a set designer in film and theatre in the 1980s, later branching out as a textile designer for Marimekko and cartoonist for Ny Tid magazine. Through comics, he migrated to visual art. His art mirrors his diverse professional background in its emotional breadth of characterization, narrativity, critical observation of contemporary reality, and vividly detailed expression. His style is approachable and visually engaging, and his thematic content can be anything from a critique of social media's performativity to a comic-strip commentary on art history or a meditation on Nordic melancholy. His latest works portray human figures peeking from stage sets or hiding among vegetation, leaving us uncertain whether they are fugitives, observers, suspended in limbo, or just plain confused. This book is a dialogic introduction to Haglund's recent works and his wide-ranging earlier artistic output.
Bo Haglund (f. 1963) skapar bildkonst med inslag av seriekonst, grafisk design och scenkonst. Han inledde sin karriär som teater- och filmscenograf på 1980-talet, och har senare också formgett textilier för Marimekko och gjort skämtteckningar för tidningen Ny Tid. Serietecknandet ledde honom från scenografin och den grafiska formgivningen till bildkonsten. Haglunds mångsidiga bakgrund syns i hans verk som förenar gestalternas nyanserade känslolandskap med berättelser, observationer av samtiden och ett uttryck med levande detaljer. Utgångspunkten för de lättillgängliga och visuellt lockande verken kan till exempel vara likheten mellan teaterscener och sociala medier, nordisk melankoli eller serieteckningar som kommenterar konsthistorien. I Haglunds senaste verk gömmer sig människogestalterna bland växtligheten i de scenliknande miljöerna. De kan vara på flykt, mellan olika platser, betraktare eller bara förvirrade. I boken förs en dialog med Haglunds senaste produktion och mångsidiga konstnärskarriär.
Bo Haglund (b. 1963) weaves together comics, graphic design and set design in his artistic practice. He started out as a set designer in film and theatre in the 1980s, later branching out as a textile designer for Marimekko and cartoonist for Ny Tid magazine. Through comics, he migrated to visual art. His art mirrors his diverse professional background in its emotional breadth of characterization, narrativity, critical observation of contemporary reality, and vividly detailed expression. His style is approachable and visually engaging, and his thematic content can be anything from a critique of social media's performativity to a comic-strip commentary on art history or a meditation on Nordic melancholy. His latest works portray human figures peeking from stage sets or hiding among vegetation, leaving us uncertain whether they are fugitives, observers, suspended in limbo, or just plain confused. This book is a dialogic introduction to Haglund's recent works and his wide-ranging earlier artistic output.