Marja Kolu — Materiaalin uudelleenajattelija : Nya tankar om material : Reincarnator of materials
Talvitie, Tarja; Kivirinta, Marja-TerttuTuotetiedot
Nimeke: | Marja Kolu — Materiaalin uudelleenajattelija : Nya tankar om material : Reincarnator of materials | ||
Tekijät: | Talvitie, Tarja (Kirjoittaja) Kivirinta, Marja-Terttu (Kirjoittaja) Ritamäki, Tapani (Kääntäjä) Kudel, Silja (Kääntäjä) |
||
Tuotetunnus: | 9789527441077 | ||
Tuotemuoto: | Kovakantinen kirja | ||
Saatavuus: | Toimitusaika 1-3 arkipäivää | ||
Ilmestymispäivä: | 30.6.2022 | ||
Hinta: | 34,00 € (30,91 € alv 0 %) | ||
|
|||
Kustantaja: | Kustannusosakeyhtiö Parvs |
Painos: | 2022 |
Julkaisuvuosi: | 2022 |
Kieli: | englanti, ruotsi, suomi |
Sivumäärä: | 118 |
Tuoteryhmät: | Kuvataide Kuvanveisto |
Kirjastoluokka: | 71 UUDET TAIDEMUODOT |
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: | kuvataiteilijat, nykytaide, assemblaasit, installaatiot, tilataide, yhteisötaide, vaikutteet, taidekäsitykset, kierrätysmateriaalit, näyttelytoiminta, kuvataide |
Avainsanat: | taide, kuvataide, kuvanveisto, nykytaide, tilataide, julkinen taide |
Taiteilija Marja Kolu (s. 1956) löytää tilateostensa materiaalin ympäröivästä todellisuudesta. Valmisesineiden, readymade-kapineiden uudelleen ajattelijana hän kulkee dadaistien, surrealistien ja fluxuksen jalanjäljillä. Elämän absurdius ja musta huumori antavat lisämausteensa Kolun kantaaottaviin teoksiin. Hänen uransa sai alkunsa Kuopion purettujen puukortteleiden löydetyistä esineistä, jotka ”pyysivät päästä mukaan”. Taideteoksen suhde tilaan ja vuorovaikutus yleisön kanssa kuuluivat jo varhain Marja Kolun tuotannon keskeisiin nimittäjiin. Esineiden kierrätys, nykypäivän trendi, oli Kolulle itsestäänselvyys aivan uran alusta lähtien. Lapuan taidemuseoon 2021 rakennetussa retrospektiivisessa Kaikki katoaa valkoiseen -näyttelyssä, taiteilija päätyi maalaamaan moneen otteeseen kierrätetyt materiaalinsa valkoisiksi, näkymättömiin. Näin hän antoi esineille - ja omille ajatuksilleen - vapautuksen, unohduksen ja ylösnousemuksen.
Konstnären Marja Kolu (f. 1956) hittar materialen till sina rumsliga verk i den omgivande verkligheten. Hon bearbetar readymade-föremål på nytänkande sätt och går således i dadaisternas, surrealisternas och fluxusrörelsens fotspår. Kolus verk är ställningstaganden som kryddas med inslag av livets absurda sidor och svart humor. Hennes karriär började med att hon hittade föremål som ”bad om att få vara med”, då trähuskvarteren i Kuopio revs. Verkens förhållande till rummet och interaktion med publiken var redan i ett tidigt skede centrala faktorer i Kolus produktion.
Återvinning, dagens trend, var redan från början av karriären en självklarhet för Kolu. I den retrospektiva utställningen Kaikki katoaa valkoiseen, som ordnades i Lappo konstmuseum, målade konstnären det återvunna materialet vitt för att göra det osynligt. På det viset gav hon föremålen - och sig själv - befrielse, glömska och uppståndelse.
Marja Kolu (b. 1956) creates installations using found objects from her daily surroundings. Reinventing the readymade, she follows in the footsteps of the Dadaists, Surrealists and Fluxus artists. Her work delivers a social commentary flavoured with a dash of absurdity and dark humour. Kolu began creating installations using materials from demolished wooden houses in Kuopio that “simply begged” for a second life. Kolu's art is characterized by its special relationship with space and interactive engagement of audiences.
Recycling is trendy these days, by the reuse of discarded materials has been self-evident to Kolu her entire career. Every object in her 2021 retrospective at Lapua Art Museum, Everything Vanishes into White, has been recycled many times. This time she painted them white, rendering them invisible. This gesture was her way of granting the objects - and her own ideas - exoneration, oblivion, and resurrection.
Konstnären Marja Kolu (f. 1956) hittar materialen till sina rumsliga verk i den omgivande verkligheten. Hon bearbetar readymade-föremål på nytänkande sätt och går således i dadaisternas, surrealisternas och fluxusrörelsens fotspår. Kolus verk är ställningstaganden som kryddas med inslag av livets absurda sidor och svart humor. Hennes karriär började med att hon hittade föremål som ”bad om att få vara med”, då trähuskvarteren i Kuopio revs. Verkens förhållande till rummet och interaktion med publiken var redan i ett tidigt skede centrala faktorer i Kolus produktion.
Återvinning, dagens trend, var redan från början av karriären en självklarhet för Kolu. I den retrospektiva utställningen Kaikki katoaa valkoiseen, som ordnades i Lappo konstmuseum, målade konstnären det återvunna materialet vitt för att göra det osynligt. På det viset gav hon föremålen - och sig själv - befrielse, glömska och uppståndelse.
Marja Kolu (b. 1956) creates installations using found objects from her daily surroundings. Reinventing the readymade, she follows in the footsteps of the Dadaists, Surrealists and Fluxus artists. Her work delivers a social commentary flavoured with a dash of absurdity and dark humour. Kolu began creating installations using materials from demolished wooden houses in Kuopio that “simply begged” for a second life. Kolu's art is characterized by its special relationship with space and interactive engagement of audiences.
Recycling is trendy these days, by the reuse of discarded materials has been self-evident to Kolu her entire career. Every object in her 2021 retrospective at Lapua Art Museum, Everything Vanishes into White, has been recycled many times. This time she painted them white, rendering them invisible. This gesture was her way of granting the objects - and her own ideas - exoneration, oblivion, and resurrection.