Markus Copper — Metallin maku - The Taste of Metal
Haapala, Leevi; Haapala, Leevi; Nyberg, Patrik; Karhunen, Saara; Nikkilä, Päivi; Söderholm, CarolinaTuotetiedot
Nimeke: | Markus Copper — Metallin maku - The Taste of Metal | ||
Tekijät: | Haapala, Leevi (Toimittaja) Haapala, Leevi (Kirjoittaja) Nyberg, Patrik (Toimittaja) Karhunen, Saara (Kirjoittaja) Nikkilä, Päivi (Kirjoittaja) Söderholm, Carolina (Kirjoittaja) |
||
Tuotetunnus: | 9789527441220 | ||
Tuotemuoto: | Kovakantinen kirja | ||
Saatavuus: | Toimitusaika 1-3 arkipäivää | ||
Ilmestymispäivä: | 17.10.2022 | ||
Hinta: | 42,00 € (38,18 € alv 0 %) | ||
|
|||
Lisätiedot
Kustantaja: | Kustannusosakeyhtiö Parvs |
Sarja: | Nykytaiteen museon julkaisuja - A Museum of Contemporary Art Publication 177 |
Painos: | 2022 |
Julkaisuvuosi: | 2022 |
Kieli: | englanti, suomi |
Sivumäärä: | 145 |
Tuoteryhmät: | Kuvataide Kuvanveisto |
Kirjastoluokka: | 73.92 Kuvanveistotaiteen historia, Suomi |
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: | nykytaide, kuvanveisto, kuvataide, performanssi, kuvanveistäjät, kuvataiteilijat, performanssitaiteilijat |
Avainsanat: | taide, nykytaide, kuvanveisto |
Esittelyteksti
Markus Copper – Metallin maku | The Taste of Metal -teos tarjoaa tuoreita näkökulmia yhden aikamme merkittävimmän suomalaisen ja pohjoismaisen kuvanveistäjän tuotantoon 1990-luvulta 2010-luvulle. Kulttimaineen saaneen kuvataiteilija Markus Copperin (1968–2019) ääntä ja liikettä hyödyntävien veistosten aiheet viittaavat lähihistorian traumaattisiin tapaturmiin, kuten matkustaja-alus Estonian uppoamiseen. Copper on tunnettu erityisesti suurista, tilaa hallitsevista teoksista, jotka hyödyntävät ääntä, mekaanista liikettä tai valoa. Monet hänen teoksistaan kommentoivat ihmisen toimintaa, moraalia ja mielenmaisemaa.
FT, museonjohtaja Leevi Haapala käsittelee artikkelissaan Copperin teosten vastavoimien dynamiikkaa erityisesti Khyber Pass -teoksen (2014) kerrostuneiden merkitysten valossa. Taidehistorioitsija Saara Karhunen analysoi 1990-luvun alun performansseistaan tunnetun Copperin veistosten esityksellistä puolta ja katsojan roolia. Copper työskenteli Ruotsissa ja Tanskassa 15 vuoden ajan. Tuota vaihetta ja taiteilijan ajatusmaailmaa pohtii artikkelissaan ruotsalainen taidehistorioitsija ja kriitikko Carolina Söderholm. Copperin oma ääni pääsee kuuluviin FM Päivi Nikkilän uudelleen julkaistavassa taiteilijan Berliinin-aikaan sijoittuvassa haastatteluartikkelissa vuodelta 2006.
Runsaasti kuvitetussa kirjassa esitellään Copperin veistosten lisäksi kiehtovia piirustuksia, esimerkiksi viimeiseksi jäänyt laaja sarja Huviretki tienpientareelle. Teoksessa julkaistava dokumenttiaineisto valottaa kuvien kautta taiteilijan työskentelyä, veistostuotantoa sekä toimintaa performanssitaiteilijana.
FT, museonjohtaja Leevi Haapala käsittelee artikkelissaan Copperin teosten vastavoimien dynamiikkaa erityisesti Khyber Pass -teoksen (2014) kerrostuneiden merkitysten valossa. Taidehistorioitsija Saara Karhunen analysoi 1990-luvun alun performansseistaan tunnetun Copperin veistosten esityksellistä puolta ja katsojan roolia. Copper työskenteli Ruotsissa ja Tanskassa 15 vuoden ajan. Tuota vaihetta ja taiteilijan ajatusmaailmaa pohtii artikkelissaan ruotsalainen taidehistorioitsija ja kriitikko Carolina Söderholm. Copperin oma ääni pääsee kuuluviin FM Päivi Nikkilän uudelleen julkaistavassa taiteilijan Berliinin-aikaan sijoittuvassa haastatteluartikkelissa vuodelta 2006.
Runsaasti kuvitetussa kirjassa esitellään Copperin veistosten lisäksi kiehtovia piirustuksia, esimerkiksi viimeiseksi jäänyt laaja sarja Huviretki tienpientareelle. Teoksessa julkaistava dokumenttiaineisto valottaa kuvien kautta taiteilijan työskentelyä, veistostuotantoa sekä toimintaa performanssitaiteilijana.